Intake, “Overeenkomst van Coaching”

De intake vindt plaats met directie en leerkracht. Samen stellen we vast wat de vereiste competenties (leerdoelen) zijn op langere termijn in het functioneren. Belangrijk is dat er een sfeer wordt gecreëerd van vertrouwen in elkaar en de toekomst. Deze leerdoelen maar ook de verantwoordelijkheden tijdens het coachingstraject worden in een “Overeenkomst van Coaching” vastgelegd. Ook de wijze van evaluatie wordt besproken. Deze overeenkomst wordt door alle partijen ondertekend.

Observatie, video-ondersteuning en het actieplan

Er vindt in principe vijf keer een coaching plaats. Een coaching bestaat uit een uur observatie in de klas en een uur nabespreking met de betrokken leerkracht. Naar aanleiding van de coaching legt de leerkracht zijn observeerbare te ondernemen acties vast in een actieplan. Het actieplan is ook voor de leidinggevende in te zien is, waardoor het voor alle partijen duidelijk is, hoe aan het eigen maken van bepaalde competenties wordt gewerkt. Alles wat wordt besproken is, blijft vertrouwelijk. Alleen wat kan worden geobserveerd tijdens het functioneren als leerkracht wordt beschreven in het actieplan. Meestal vindt coaching 1 x per twee of drie weken plaats. De leerkracht heeft zo ook de tijd om aan zijn competenties te werken en de voorgenomen acties, genoemd in het actieplan, ten uitvoer te brengen.

Coaching kan worden ondersteund door video-opnames (Video Interactie Begeleiding) die dan met de leerkracht direct na afloop worden besproken. Leerkrachten worden middels video vaak geconfronteerd met gedrag van hunzelf en de leerlingen waarvan zij zich niet bewust waren. Video helpt de leerkracht te reflecteren op eigen handelen en vergroot zijn mogelijkheden tot het geven van feedback.

Evaluatie

Na de afgesproken termijn vindt er een terugkoppelingsgesprek plaats met directie en leerkracht. De directie wordt geadviseerd voorafgaand aan dit gesprek een klassenobservatie te doen. In het gesprek wordt besproken wat de stand van zaken is en in hoeverre de vastgelegde leerdoelen zijn gerealiseerd. Ook wordt de wijze van coaching en de effectiviteit hiervan besproken.

Kosten

De prijs voor het coachen is € 75,- per uur,  BTW-vrij, excl. materiaal-, reiskosten en reistijd.

Plaats

De gesprekken vinden in principe plaats op de eigen school. Is er aanleiding om elders gesprekken te voeren, dan kan dit in onderling overleg op een andere locatie plaatsvinden.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over het coachen van uw leerkracht, neem dan contact met mij op.