Leerkrachten die beter willen functioneren
Signalen van minder functioneren kunnen komen vanuit schoolniveau, klassenniveau en persoonlijk niveau. Belangrijk is dat de problemen effectief worden besproken en dat u zich richt op succes.
De directie maar ook de leerkracht stelt eisen aan goed functioneren. Deze eisen moeten helder besproken worden waardoor duidelijk is waar naar toe wordt gewerkt. Voor de leerkracht is het belangrijk te onderkennen dat zijn of haar functioneren even wat minder prettig verloopt, wat is het probleem en in welke zin is het een probleem. Vervolgens wordt succes gedefinieerd door te beschrijven hoe het anders moet en in welke zin het anders kan. Wanneer de leerkracht zelf niet direct met een gerichte hulpvraag komt, is het belangrijk dat eerst de eisen en kaders voor goed functioneren duidelijk worden, voordat hulp kan worden aangeboden.
Belangrijk ter voorkoming van een burn-out of bij het ingaan van een re-integratietraject is dat het zelfvertrouwen in eigen kunnen terug komt, dat de gesprekken als nuttig worden ervaren en de te ondernemen acties weinig afbreukrisico hebben. Het opdoen van positieve ervaringen is belangrijk. De leerkracht wordt weer “leading” in eigen handelen. Oplossingsgericht coachen kan hierbij helpen. Het is belangrijk dat we leerkrachten behouden in deze krappe arbeidsmarkt en dat ze vanuit zelfvertrouwen hun werk kunnen doen.
Goede coaching geeft de leerkracht weer het plezier terug in zijn werk en kan de contacten met ouders, kinderen en collega’s verbeteren.