Startende leerkrachten
Een startende leerkracht (LIO-er/zij-instromer) wordt vanaf de eerste dag geconfronteerd met grote verantwoordelijkheden en een veelheid aan regels. Reacties van kinderen, ouders en andere betrokkenen bij het onderwijs zijn niet altijd voorspelbaar en dat vraagt om een flexibele inzet van de leerkracht. Geen dag is hetzelfde. Dat maakt het vakgebied boeiend, aantrekkelijk, uitdagend en soms moeilijk. De startende leerkracht moet zich in de dagelijkse klassenpraktijk zelfstandig opstellen en direct anticiperen op incidenten, processen en problemen. Een veelheid aan problemen waarvan de meeste zich direct op de werkplek voordoen. Passend onderwijs en werken in niveaugroepen vraagt om een goed klassenmanagement en consequent handelen in gemaakte afspraken. Je eigen weg vinden in een bestaande cultuur, vraagt om begeleiding.
Met oplossingsgerichte coaching benut je wat men al kan en weet. Dit sterkt het zelfvertrouwen en motiveert om bestaande competenties in een nieuwe context toe te durven passen.
Door coaching worden de problemen omgezet in groeimogelijkheden en wordt van een startbekwame leerkracht een vakbekwame collega gemaakt.