Gespreksvaardigheden voor oudergesprekken
Leerkrachten ontmoeten steeds meer ouders die communicatief heel vaardig zijn in het overbrengen van een boodschap, een mening of wat ze graag willen. Soms is het lastig om een goed gesprek te voeren met ouders. Gespreksvaardigheden verbeter je door deze bewust te oefenen en je bewust te worden van de wijze waarop je ze kan inzetten. Iedereen heeft een persoonlijke stijl van communiceren, maar het moet ook effectief zijn. In deze workshop leer je hoe je gesprekstechnisch met ouders het beste kunt communiceren zonder hierbij het gezamenlijke doel uit het oog te verliezen.
Deze workshop is een vervolg op de workshop “Interne communicatie: feedback geven en ontvangen”.
Introductie
Korte oefening, waarin je elkaar in het kort vertelt wat je meest positieve ervaring is met een ouder in een gesprek over hun kind. Je vertelt elkaar wat goed ging.
Het geheim achter elke ouder
We bespreken hoe waardevolle kennis/informatie waarover ouders beschikken ten aanzien van hun kind, van betekenis kan zijn voor de leerkracht.
Ophalen voorkennis
Aan de hand van hand-out kaartjes van de workshop “Communicatie: feedback geven en ontvangen”: uitgangspunten voor een gesprek.
- Theorie van “De IJsberg”
- Kernkwadranten
- Vragen stellen
- Feedback geven en ontvangen
- Metacommunicatie; waarom is dit belangrijk
- Oefening.
In 3- en/of 4-tallen waarbij de rollen van leerkracht, ouder en observator worden verdeeld. De leerkrachten oefenen in het stellen van de juiste vragen. De leerkracht probeert het probleem dat een ouder heeft door het stellen van de juiste vragen helder te krijgen. Observatoren letten op de besproken punten.
Gespreksvormen
In dit onderdeel komen de volgende zaken aan bod:
- uitgangspunten voor een gesprek
- gespreksvoorbereiding
- gespreksopbouw:
- onderdelen van een gesprek
- Structuur van een gesprek.
- gesprekstypen en gespreksopbouw van:
- 10-minuten-gesprek
- slechtnieuwsgesprek
- klachtengesprek.
Oefening
In 3- en/of 4-tallen wordt een slechtnieuws- en/of klachtengesprek geoefend waarbij de rollen van leerkracht, ouder en observator worden verdeeld. De observatoren letten op de besproken punten. De leerkracht ontvangt een handig te bewaren hand-out waarop tips over dit onderdeel staan vermeld. Ze gebruiken deze hand-out ook bij de oefening.
Afsluiting
We sluiten af met een evaluatie.
Deze workshop duurt ongeveer 2 uur.
Kosten
- Voor het geven van de workshop; € 500,00, BTW-vrij, excl. materiaal-, reiskosten en reistijd.
Plaats
De workshop vindt in principe plaats op de eigen school. Benodigdheden: PC, digibord, whiteboard.
Meer informatie?
Bent u geïnteresseerd in deze workshop of wilt u deze op maat aan uw leerkrachten aanbieden, neem dan contact met mij op.